Trailerladen

OpladenTrailerladen – door Wendy Bleekemolen

Ze bestaan in alle vormen en maten, van een basisuitvoering tot luxueuze overdadigheid soms. Maar waar je echt op moet letten bij een aankoop, vertelt Wendy deze maand.

“Als je nog een trailer moet aanschaffen,” weet Wendy, “koop je best één waar je je paarden diagonaal kan laden. Meestal staat het paard met het hoofd naar voor. Maar omdat ze het meeste gewicht op de voorhand dragen, valt hij nog meer voorover bij het rijden en nemen van bochten. Om dit probleem te voorkomen zijn er enkele merken die het probleem voorkomen. Zelf rijden we met een drie paardstrailer van Ifor Williams en daar worden de paarden dus ook diagonaal geladen.”

Kader – Maximaal gewicht
Nadat je hebt gekeken hoeveel je wagen mag en kan trekken, mag je dat getal niet klakkeloos op het trailergewicht toepassen. “Heel veel mensen kijken op de papieren en denken: ok, mijn auto mag 1000 kilogram trekken en dan kijken ze enkel naar het gewicht van de trailer. Maar dan vergeten ze dat er nog paarden op moeten. Ik heb al meerdere klanten gehad die daarmee de fout ingingen, ze dus eigenlijk over hun maximaal gewicht gaan en helemaal niet in orde zijn. Sommigen schakelen dan over naar een één paardstrailer.”

Trailer is enge grot
In de beleef wereld van een paard is het heel stom om in een trailer te stappen, vergelijkbaar met een vluchtdier die een grot in loopt. Het is dus erg belangrijk dat je alle tijd neemt, zonder stress. “Zo moet je ook opletten als je het deurtje openzet vanvoor, dat het paard niet als een uitgang wil gebruiken,” waarschuwt Wendy. “Ik heb al meerdere malen gehoord dat paarden door zo’n deurtje willen en zich dan flink bezeren. Het feit dat een paard een trailer niet wenst in te gaan is eigenlijk heel goed te begrijpen en ligt dan ook aan ons!” Op dat moment laat hij dan ook blijken dat hij niet genoeg vertrouwen heeft in zijn omgeving en in de mensen die hem leiden. “Het is onbegrijpelijk dat mensen dan kwaad worden, wat het is het slimste wat een paard kan doen, voor zijn eigen leven kiezen. De extra druk bevestigt wat het paard al aanvoelde en levert bijkomende stress op. Een longe erachter bevestigen of er op slaan bevestigt dat alleen maar.” Als hij uiteindelijk toch in de trailer stapt, is het omdat hij meer angst heeft voor de mensen die rond hem staan. “En dan leert hij dus eigenlijk niets,” stelt Wendy. “Hij wordt onder dwang gezet en het is net de bedoeling omgekeerde psychologie te gebruiken om hem een stapje naar voor te laten doen. Als niemand je meer lastig valt, wordt die trailer leuk en gaan ze zelf anticiperen om op die trailer te willen staan.”
Als de ruiter een goede band heeft met zijn paard, één van vertrouwen en respect en volkomen in balans, maakt het niet zoveel uit waar de ruiter zijn ros instuurt. Je zou dus ook aan de zijkant van de trailer kunnen staan en teken geven dat hij de trailer moet instappen. “Je zou uit je hengstendrijf je paard vooruit moeten kunnen sturen, je paard zou moeten aannemen van jou dat hij dat kan. Dit leer je door van grondwerk eerst te targeten: zodra hij zijn voet er heeft opgezet, heeft hij het getarget. Dan kan je als voorbereiding je paard ergens over of door sturen zoals een vliegengordijn, een zeil of een balk. En het beste is om dit zowel voor- als achterwaarts te doen.”

Niet nadenken, gewoon doen
Als je je paard de trailer hebt ingestuurd, er helemaal in staat en er plots terug uit wil, is het de bedoeling dat je er hem ook laat uitkomen. “Dat is die claustrofobie,” legt Wendy uit. “Op een gegeven moment hebben ze al hun moed verzameld en kunnen ze er instaan. Maar plots krijgen ze het terug benauwd en begint hun vluchtinstinct te werken en hun voeten terug in beweging krijgen. Het heeft dan geen zin om die stang dan heel snel dicht te klikken.” Je laat je paard er terug afstappen, maar zodra de vier voeten van de klep zijn, stuur je hem links en rechts aan, werk je even op de cirkel en stuur je hem terug naar de trailer. “Heel veel paarden hebben dan zoiets van ja, laat mij daar maar lekker op staan dan,” lacht Wendy. “Dat kan tien keer zijn, dat kan honderd keer zijn, maar je kan daar beter aandacht aan spenderen. De sleutel is om ze wel echt aan de slag te houden, want krijgen ze vijf of tien seconden rust, linken ze dit er onmiddellijk mee. Niet te lang nadenken, geen emoties hebben, want die voelt hij ook.”

Wendy begrijpt dat de methode bij aanvang heel frustrerend kan zijn, maar het werkt volgens haar gewoon bangelijk goed. “Dit weekend ging ik met vriendinnen naar zee en die van mij kon gewoon niet wachten! Ik zet ze los, plaats eerst de andere paarden erop, maar zij glijdt ondertussen naar voor. Het staat gelinkt met ‘ik word daar met rust gelaten’,” grinnikt ze nog.

Kader: Stappenplan
1. Grondwerk voor een goede relatie. Gas, rem en stuur aanwezig.
2. Paard naar de trailer sturen en hem bij elke stap laten rusten. Met rustmoment lonkt hij dat voorwaarts het juiste antwoord is. Gaat hij achterwaarts of zijwaarts, geef je druk tot hij opnieuw het juiste antwoord geeft.
3. Je paard stapt op de trailer, maar gaat er ook telkens weer af. Zodra hij de klik heeft dat de trailer een rustige plaats is, zal hij er steeds minder snel afkomen.

Hij wil er niet meer af!
Je mag er geen gewoonte van maken je paard al van de trailer te laten komen als je de stang buigt of losmaakt. Je paard gaat steeds sneller reageren op het weghalen ervan en er al op anticiperen om er af te stappen. Komt hij er te snel af, stuur je hem er direct weer op. Hier geldt hetzelfde principe: je laat hem werken.”
Na het drie stappenplan (zie kader) kan je zelfs een omgekeerd probleem krijgen: dat ze er niet meer af willen. “Mijn paarden ook, als die hier met mij op de ranch loslopen en ze zijn mij beu, dan wandelen ze naar de trailer en stappen ze op,” lacht Wendy. “Dan zie je ze achterom kijken van zo laat je me wel met rust! Dus ze linken dat wel heel snel.
Op de ranch leren ze paarden aan dat het wiebelen van het touw een go is om uit de trailer te komen. Ofwel trekken aan de staart. “Als je voorgaat in de trailer, kan je wat druk leggen op het halster, heel licht maar, want teveel is voor sommige paarden al direct iets om tegen te gaan. Je vraagt heel zachtjes, je neemt wat druk en als je druk neemt, voelen ze dat achter hun oren. Zodra een paard met zijn lichaamsgewicht naar voor komt of nog maar een stapje in de juiste richting doet, los je onmiddellijk alle druk en laat je het paard rusten.”
Er zijn ook paarden die de hals strekken, dan moet je nog altijd wachten op ontspanning en zeker niet te vroeg opnieuw beginnen vragen, want daar gaat het volgens Wendy heel vaak fout. Ze hebben namelijk nog maar een stapje gedaan en mensen die er rond staan zouden het proces willen versnellen door te willen ‘helpen’ een longe achter te spannen. Mensen zullen misschien verbaasd zijn waarom je zo lang wacht. “Maar op dat rustmoment is het paard aan het linken dat hij een stap voorwaarts deed en het werd stil. Dus die ontspanning hebben ze echt wel nodig. Je merkt dat ook, als je ze even laat staan dat het paard ineens zucht. Herhaal dan het hele proces met lichte druk op het halster. Als je paard naar achter trekt, blijf je zonder emotie dezelfde indruk aanhouden. Dat je dit zonder emotie doet, is wel erg belangrijk! De meeste mensen beginnen dan harder te trekken of worden boos. Zodra hij voorwaarts van de druk afkomt linkt hij het comfort opnieuw bij de trailer,” legt Wendy uit.

De fases mogen nooit worden verhoogd naar de trailer toe. Bij trailerladen staat vertrouwen centraal, niet respect. Dus kan er ook geen fase vier worden gebruikt. “We raden aan om dus sowieso een cursus grondwerk te volgen, dat je zeker weet wanneer die vierde fase mag gebruiken en wanneer niet. In principe is de beloning die je paard ontvangt rust. Het is ook fijn als er een goedgevulde hooizak in de trailer hangt. Dat versterkt de beloning na de rust.

tips bij het laden
1. Zorg dat je voldoende tijd hebt
2. Blijf rustig
3. Sluit je af van omstaanders, want de beste stuurlui staan aan wal
4. Rustig rijden en voldoende ventileren
5. Op lange afstanden je paarden laten drinken
6. Zet je één paard op een twee paardtrailer, plaats hem aan de linkerkant
7. zorg voor hooi op de trailer

Problemen
Het kan zijn dat je trailer te laag of te klein is, waardoor het paard al het gevoel heeft dat hij er niet in kan. Ze moeten bukken om erin te kunnen. “Dat is een dubbele opgave,” vertelt Wendy. “Het is een vluchtdier en wil zijn hoofd graag omhoog houden. Je ziet jammergenoeg nog altijd van die heel onnozele één paardstrailers.” Wendy heeft het zelf ook eens voorgehad dat mensen toekwamen met een kleine trailer waar een heel groot paard in stond. “Zelfs bij onze trailer die diagonaal laadt, kunnen er drie tot vier in, maar als je echt een heel groot paard hebt, moet je hem veel schuiner plaatsen.” Bij zo’n grote trailer plaats je het zwaarste paard ook best vooraan, anders dreigt er snel slingergevaar. “Altijd in de volgorde van gewicht en de lichtste achteraan dus,” beaamt Wendy.
Zorg ervoor dat je trailer voor elk gebruik schoon is, paarden hebben een heel goede reuk. Als het niet goed ruikt zal je paard er waarschijnlijk niet meer in willen.
Paarden die trailerladen nooit of verkeerd hebben aangeleerd kunnen ook problemen geven. “Wees voorbereid op grondwerk, de juiste lichaamstaal en niet te kort vast te pakken, want dat duidt dat er iets spannends zal gebeuren,” legt Wendy uit. “Pak dus nooit je paard te kort vast. Het is zijn verantwoordelijkheid jou te volgen!”

Geen magie, wel de juiste vraag stellen
“Je krijgt vaak mensen die stellen dat ze paardenfluisteraar zijn en alles oplossen, maar dat heeft er niets mee te maken. Het draait rond timing, de juiste vraag stellen, en je paard op het juiste moment te belonen,” stelt Wendy. “Sommige mensen doen dat met hooi en krachtvoer, wat ik liever niet doe. In principe is hij namelijk enkel bezig met zijn vluchtinstinct en dan staat voer niet op zijn prioriteitenlijstje. Het werkt dus maar heel licht, je overtuigt er niet mee en hij leert er ook niet veel van. Zodra een paard niet op de trailer wil, is hij met vluchtinstinct bezig. En dan is zijn prioriteit rust en veiligheid, niet waar hij eten kan vinden. Ik werk alleen met de rust en dan de hooizakken om te knabbelen. Want dan maken ze een kauwbeweging die weer tot ontspanning leidt.” Onderweg is het dus wel belangrijk dat je altijd vers hooi bij hebt.